ALLMÄNA VILLKOR

IDROTTSCENTRUM

TRIVSELREGLER PÅ GYMMET

(FÖR ALLAS TRIVSEL OCH SÄKERHET)


Nedan listas några saker man kan tänka på och känna till när man är på gymmet och tränar:

1. SKOR

Använd inneskor inne och ytterskor ute. Träna inte heller barfota, hela foten ska vara täckt av en socka eller sko. Det är ohygieniskt och uppskattas inte av någon.

2. KLÄDSEL

På gymmet tränar man i bekväma träningskläder, shorts, tights, t-shirt, linne, mjukisbyxor, träningstopp/sport-BH osv. 

Man tränar inte i arbetskläder eller jeans. ombyte och vistelse i lokalen i underkläder är EJ tillåtet.

Vi tillåter EJ bar överkropp oavsett anledning (tex poseringsträning/bilder etc), detta görs i omklädningsrummet.


3. UNDVIK OCKUPERA FLERA REDSKAP PÅ EN GÅNG

Ett cirkelpass bestående av marklyft med en skivstång, knäböj med en annan och bänkpress med en tredje är förmodligen riktigt tufft och effektivt – men så länge du inte är ensam på gymmet bör du undvika det, eller åtminstone låta andra träna mellan seten enligt regeln ovan.


4. ”PAXA” INTE MASKINER OCH ANNAN UTRUSTNING

Först till kvarn är lite det system som per automatik gäller i gymmet. Detta innebär dock inte att det är acceptabelt att ockupera sju maskiner och fem andra redskap samtidigt. Inte heller att man lastar på vikter och går därifrån för att dyka upp en halvtimma senare.


5. STÄLL TILLBAKA VIKTERNA PÅ RÄTT ANVISAD PLATS

Det här är i och för sig ofta en skriven regel, men viktig att påminna om. För dig kanske det inte känns som någon större grej när du lämnar kvar några viktskivor på skivstången, men för nybörjaren som behöver plocka bort dem kan det vara maxtungt. Att man är trött efter t.ex. ett maxpass i benböj eller bänkpress är INGEN ursäkt för att inte hänga tillbaka vikterna efter sig. Har du orkat bära dit dem för att träna ska du även orka hänga tillbaka, det är inte mer än rättvist för alla andra som ska träna efter dig. Tunga vikter ska hängas längst ner där alla har möjlighet att lyfta ner och använda dem, små vikter ska inte sitta innerst med tunga vikter utanpå, det blir bara onödigt jobbigt för alla att komma åt dem vid behov. Häng upp vikterna på ställningarna där de hör hemma, luta dem inte emot väggen eller annanstans på golvet då det gör det bara svårare för personalen att städa men också för andra som tränar att hitta rätt vikter. Samma gäller alla redskap som ska ställas tillbaka efter användning.

6. TAR DU MED DIG BARN

Barn i vagn eller babyskydd är välkomna vardagar fram till 15:00 och hela helgen.

7. SKRÄP OCH SOPOR

Allt skräp skall slängas i soptunnorna och inte på golvet eller andra ställen på gymmet. Dessa finns lite utspridda på gymmet som är till för att ta emot allt ditt skräp. Pantburkar kan man slänga i angivna panttunnor så återvinns dom på rätt sätt.

8. SUNT FÖRNUFT OCH VISA RESPEKT ÅT ALLA MEDTRÄNANDE

Vi ber dig att uppvisa en positiv, hjälpsam och respektfull attityd till övriga medlemmar, gäster och personal. Detta är en plats där vi alla har något gemensamt, vilket är att träna. Kom ihåg att alla har olika mål, och det finns inte bara en väg att ta sig dit. Vad som också är viktigt att respektera är när man filmar sig själv när man tränar så måste man försöka så mycket man kan UNDVIKA att filma andra medlemmar, visa personer vill inte synas på andras sociala medier m.m. så respektera detta.

Tack på förhand önskar personalen på Idrottscentrum

FRYSA DITT ABONNEMANG VID SJUKDOM, GRAVIDITET STUDIER ETC.

Vid längre tids sjukdom (minst 2 veckor) fryser vi kortet så långt som behövs mot uppvisande av läkarintyg. I intyget skall det ska framgå mellan vilka datum det skall vara fryst och tydligt framgå att möjligheten till fysisk aktivitet inte kan genomföras.

OBS! Vi fryser max 14 dagar i efterhand mot uppvisande av läkarintyg.

Vid graviditet fryser vi normalt t.o.m. tre månader efter förlossning. Behöver medlemskapet frysas längre än dessa tre månader, behövs ett läkarintyg.

Vid studier på annan ort fryser vi medlemskapet mot uppvisande av giltigt attesterat studieintyg från studieadministratör. Det skall tydligt framgå datum för studierna.

Giltliga intyg

Sjukdom / skada: Läkarintyg / utlåtelse av leg. sjukgymnast.

Graviditet: Inget intyg krävs. Besked till IC senast 1 månad före beräknad förlossning.

Studier: Studieintyg från studieadministratör med angivet datum för studierna.

Militärtjänst på annan ort ges frysning med minst 30 dagar och längst med 365 dagar. Intyg från försvarsmakten krävs.

FRYSNING AV ABONNEMANG VID TRÄNINGSUPPEHÅLL

Möjligheten till att frysa ditt kort för 50 kr/påbörjad månad, vilket gör att du behåller ditt pris.

Du kan max frysa ditt medlemskap upp till 3 månader per 12-månaders period. Betalning görs i förskott i receptionen eller via faktura.

Vill du låsa upp ditt medlemskap tidigare, är detta möjligt, dock utan reducerat månadspris eller pengar tillbaka för frysning.

Frysningstid kan aldrig räknas som uppsägningstid.

FORCE MAJEUR

Idrottscentrum har rätt att hålla anläggningen stängd om stängningen beror på ett hinder utanför gymmets kontroll som Idrottscentrum inte skäligen kunde ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder Idrottscentrum inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Exempel på situationer som innefattas kan vara ändrad lagstiftning, strejk, naturkatastrof, krig, nedstängning av lokaler, smittspridning etc.

ÅLDERSGRÄNSER PÅ IDROTTSCENTRUM

Från året du blir:

14 år -Tillsammans i gym eller på gruppträning med målsman med noggrann översikt. Båda måste vara betalande medlemmar.

15 år -All gruppträning ensam, träning i gymmet tillsammans med målsman.

16 år - Ensam på all typ av träning. 

Under 18 års ålder krävs alltid målsmans signatur vid tecknande av abonnemang.

Små barn får vara tillsammans med sina föräldrar på gymmet (ej friviktsrum) om de sitter/ligger i babyskydd alternativt barnvagnsinsats.

Detta gäller under dagtid vardagar fram till 15.00 samt under bemannade receptionstider på helgen.

Du som förälder ansvarar då för ditt barns säkerhet, tänk på var du placerar skyddet/insatsen. Lösa maskindelar och vikter utgör en säkerhetsrisk för ditt barn.

Åldersgränserna är till för alla tränandes trivsel och säkerhet,